Rotterdam school of Management, Erasmus University compact logo
Leiderschapsuitdagingen in data-ondersteund werken – onderwijseditie

Wil jij met je team bijdragen aan het verbeteren van het hoger- of beroepsonderwijs door effectief datagebruik? In ons 10-daagse programma duik je in een wereld van nieuwe technologieën met een praktische aanpak. Je werkt met een multidisciplinair team vanuit jouw onderwijsinstelling aan een eigen casus met betrekking tot onderwijskundige verbetering, operationele efficiëntie en gepersonaliseerde diensten. Hierbij worden jullie intensief begeleid door coaches en data-experts. 

Leerdoelen

  • Het stimuleren van mbo-, hbo- en wo-onderwijsinstellingen om waarde te halen uit data-ondersteund werken (bijvoorbeeld onderwijs-, alumni- en campus operationele data) om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, de bedrijfsvoering te optimaliseren, de duurzaamheid te vergroten of op een andere wijze te kunnen innoveren.
  • De basis begrijpen om data-ondersteunde manieren van werken te bewerkstelligen, met veel aandacht voor de sociale innovatie (denk aan stakeholder engagement, verandermanagement, storytelling) en daarnaast het belang van data-governance, een solide data infrastructuur en het werken aan data kwaliteit.
  • De volledige levenscyclus van data-analyse te ontdekken, van data-exploratie, data-engineering, data-analyse en datavisualisatie tot het presenteren van de inzichten.
  • Het creëren van wederzijds begrip tussen gebruikers, beleidsmakers, datawetenschappers en faciliterende rollen vanuit IT en data-privacy.
  • Bewustwording en een kritisch perspectief bijbrengen op het vlak van privacy, veiligheid, vooroordelen, data-ethiek en verantwoordelijkheid.

Voor wie is deze opleiding?

Jullie team kan bestaan uit
  • proces- of probleemeigenaren
  • managers, analisten, docenten
  • informatiemanagers, data- en IT-architecten, BI-analisten
  • IT-managers, specialisten
Je verantwoordelijkheden
  • Onderwijskwaliteit verbeteren
  • Bedrijfsvoering optimaliseren
  • Verduurzaming bevorderen in de onderwijsprocessen
Je uitdagingen
  • Begrijpen hoe de data uit de eigen organisatie multidisciplinair kan worden benaderd door middel van een casus – en dit in de praktijk aanpakken
Toelatingseisen
  • Teams van minimaal 3 personen worden geadviseerd. 

Lees wat een eerdere deelnemer zegt over dit programma

JaapJan Vroom

senior beleidsmedewerker Deltion College

“Wij  wilden de datavolwassenheid van de organisatie verbeteren, wat meer een organisatorische uitdaging is dan een technische. Dit programma sloot perfect aan bij onze aanpak van doorlopend leren. In 16 sessies van een halve dag gingen we in op een zelfgekozen organisatieprobleem, in ons geval een educatieve kwestie, door middel van lezingen, workshops en coachingssessies. Deze structuur benadrukte de uiteenlopende behoeften van de organisatie bij het verwerken van studiegegevens. Ons Deltion-team richtte zich op het ontwikkelen van een dashboard voor loopbaanontwikkeling, dat we met succes hebben ontworpen en gedemonstreerd aan het einde van het programma.”

Jouw experts in dit vakgebied

Je team leert onder andere van RSM experts dr Jan van Dalen, dr Philip Cornelius en prof. Vareska van de Vrande. De faculteitsleden hangen ook af van de inhoud van het programma en de casus vanuit je organisatie.

Dr Philipp Cornelius

Philipp Cornelius is associate professor of technology and operations management bij RSM. Philipp doet onderzoek in operationele uitdagingen in innovatiemanagement, met een focus op platform-facilitated innovation (bijvoorbeeld crowdfunding). Hij onderzoekt gerelateerde vragen van causale schatting in combinatie met machine learning in grootschalige data van organisaties en innovatieplatforms. Ook is hij co-lead voor platformonderzoek in het Nederlandse nationale financieringsplan voor de maatschappelijke effecten van digitalisering.

Prof. Vareska van de Vrande

Vareska van de Vrande is professor of collaborative innovation and business venturing bij RSM. Haar expertise focust zich op corporate venturing en collaborative innovation, inclusief externe sourcing van technologie, corporate venture capital investments, strategische allianties en samenwerking tussen start ups (corporate-startup collaboration). Andere onderzoeksinteresses zijn (corporate) ondernemerschap, patenten en durfkapitaal. Bij RSM geeft Vareska colleges over strategisch management en corporate venturing op universitair niveau en in post-experience programma’s. In dit programma zal Vareska de serious lego workshop modereren. 

Dr Jan van Dalen

Jan van Dalen is universitair hoofddocent in de vakgroep Technology and Operations Management bij RSM.

Link to Researchers

Informatie

Startdatum
  • 4 -5 februari 2025
  • 6 maart, 13 maart, 20 maart, 27 maart 2025
  • 3 april, 17 april 2025
  • 9 mei, 16 mei 2025
Kosten

€ 5.500 euro per persoon (vrij van BTW).

Deze vergoeding is exclusief hotelaccommodatie.

Vragen?

Mochten er vragen zijn kunt u contact opnemen via