Rotterdam school of Management, Erasmus University compact logo

Gelukkig had ze de meeste vakken al afgerond voordat verregaande maatregelen werden getroffen tegen de verspreiding van Covid-19. “Opeens zat ik thuis om te werken en studeren, en alles vloeide in elkaar over,” vertelt Sacha Roché (27). “Mijn thesis schrijven op afstand was op zich wel te doen, maar gemotiveerd blijven was best lastig. Je mist medestudenten en collega’s.” Toch rondde Sacha met een 8,5 voor haar thesis RSM’s Master in Management af, die nu ook in deeltijd te volgen is. Waarom koos ze voor deze MSc en hoe kijkt ze terug op de opleiding?

“Eigenlijk wilde ik de Global Business & Sustainability master doen,” bekent Sacha. “Maar daar sloot mijn curriculum niet op aan. De keuze voor management was toen snel gemaakt. Met een paar vakgebieden was ik al vertrouwd vanuit mijn minor, maar vakken als business analytics en finance waren helemaal nieuw voor mij.”

Voordat Sacha aan de Master in Management begon, studeerde ze Communicatiewetenschap aan de UvA en volgde ze een minor in business administration. “Naast mijn studie werkte ik bij het internationale accountancy- en belastingadvieskantoor PwC op de afdeling Sustainability.” 

Programma en docenten

Toen Sacha begon, was de RSM opleiding er nog niet in een deeltijd variant, zij heeft de voltijdopleiding gedaan. “Ik had niet verwacht dat het zó intensief zou zijn. Je krijgt veel content aangeboden tijdens colleges en gaat vervolgens meteen aan de slag met verwerkingsopdrachten. Daarbij: ik kom uit Amsterdam, dus voor mij was het soms een hele kluif om vier keer per week heen en weer te reizen.”

“Qua vakken sprongen voor mij strategic management en business analytics eruit. Inhoudelijk interessant, maar vooral de interactie tijdens de colleges was heel aanstekelijk. Dr. Jan van Dalen van business analytics is ook heel open en bereid om te helpen. Die hulp kan je goed gebruiken, want je begint wel bij nul, maar de stappen die je neemt zijn vrij groot. Het vak bestaat uit een theoretisch en een praktisch gedeelte. In het praktische gedeelte ga je aan de slag met programmeertaal R. Bijna niemand van ons jaar had ooit geprogrammeerd. Ik zie ons nog zitten in het gebouw Mandeville: met z’n allen aan zo’n opdracht werken, puzzelen met coderen en statistische berekeningen uitvoeren. Ik had al statistiek gehad in mijn vooropleiding, maar dit was echt next level.”

Opdrachten en teamwork

“Opdrachten die we hadden waren actueel. Voor de Entrepreneurial Challenge hebben we bijvoorbeeld gewerkt aan SDG 3: goede gezondheid en welzijn, als onderdeel van de VN’s Sustainable Development Goals. We ontwikkelden als groepje een app voor de gym op de campus, om op basis van je sporttijden een buddy te vinden. Die manier van onderzoek doen en creatief nadenken kan ik ook gaan toepassen in mijn werk.” (Meer over de Entrepreneurial Challenge kun je lezen in het interview met docent Ferdinand Jaspers.)

Ook voor haar thesis richtte Sacha zich op duurzaamheid. Enthousiast vertelt ze: “Ik heb onderzocht of het bevorderend is voor de performance op gebied van duurzaamheid als je bepaalde doelen die met duurzaamheid te maken hebben linkt aan CEO-compensatie. En of daar dan ook meer over gerapporteerd wordt naar de buitenwereld.”

“Wat ik heel leerzaam vond binnen het programma is het groepswerk, waarbij je steeds met anderen samenwerkt. Bovendien studeerde ik met een groep heel ambitieuze mensen, je trekt je aan elkaar op. Ik ben door het intensieve samenwerken nog meer gaan inzien hoe belangrijk het is om elkaar te begrijpen en personen op hun eigen manier te benaderen.” 

Bedrijfskunde in een (of twee) jaar

“Als ik met vrienden ben en beschrijf wat ik heb gedaan, dan zeg ik ‘Bedrijfskunde in één jaar’.” Dat wordt voor de deeltijdmasterstudenten twee jaar, maar het idee is duidelijk. Sacha: “Als je al een bedrijfskundige bachelor hebt gedaan, kun je beter een andere master kiezen. Voor iemand zoals ik, die uit een andere richting komt, is het juist heel interessant om meer inzicht in business te krijgen, want management en innovatie speelt in elke organisatie, ongeacht het vakgebied. In mijn geval is dat de combinatie van communicatie en bedrijfskunde. Ik zie het als toegevoegde waarde. Voor wie dus geen business achtergrond heeft en zich op dat vlak wil ontwikkelen, kan deze master heel waardevol zijn.”

“Het leuke aan studeren aan RSM vond ik vooral het internationale karakter en het community-gevoel.” Ook noemt Sacha dat er veel initiatieven zijn, de carrièredagen bijvoorbeeld en activiteiten zoals kookworkshops bij de Erasmus Sustainability Hub.

What’s next?

“Ik heb bij het heel grote PwC ervaring opgedaan, nu ga ik op zoek naar een iets kleinere organisatie. Het liefst een organisatie die zich richt op een maatschappelijk doel of duurzaamheid. Verder sta ik voor veel dingen open. Ik zou graag bedrijven willen helpen om strategische stappen te zetten richting duurzaamheid met consulting of advieswerk op het gebied van sustainability.”

Sacha gaat in de tussentijd alvast een fysieke uitdaging aan in de vorm van een training tot Rocycle instructor (indoor spinning), daarnaast gaat ze de arbeidsmarkt verkennen. Uit haar woorden spreekt vertrouwen: “De theorieën en vaardigheden die ik me eigen heb gemaakt tijdens de master breng ik mee aan de tafel. Ook bewust samenwerken en op een zorgvuldige manier met anderen omgaan, zie ik als een skill die ik echt getraind heb.”

 

Meer weten over de deeltijd Master in Management?

De Nederlandstalige Parttime Master in Management bestaat uit een combinatie van online modules en colleges op vrijdagmiddag. Je hoeft geen werkervaring te hebben om toegelaten te worden. 

Type
PMIM blog